28.5. Operaţiuni de import
Înapoi
28.5.1. Are obligaţiunea de achitare a TVA, agentul economic care nu este plătitor al TVA, pentru importul de mărfuri?

        Litera b) al art.94 din Codul fiscal, stabileşte în calitate de subiecţi ai impunerii cu TVA, persoanele juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, nerezidenţii care desfăşoară activitate de întreprinzător în Republica Moldova prin intermediul reprezentanţei permanente conform art. 5 pct. 15), care importă mărfuri. Condiţii speciale în privinţa înregistrării ca plătitor al TVA în aceste cazuri nu sînt prevăzute.

        Astfel, la importul pe teritoriul vamal al republicii a mărfurilor de către un subiect care desfăşoară activitate de întreprinzător dar nu este înregistrat în calitate de plătitor al TVA, el se califică ca subiect impozabil, cu toate repercusiunile ce reiese din acest fapt.

[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 324 din 23.12.2013 (publicată în Monitorul Oficial nr. 320-321/871 din 31.12.2013), în vigoare la data 01.01.2014.]

Arhiva

(în vigoare pînă la 01.01.2014)Litera b) al art.94 din Codul fiscal, stabileşte în calitate de subiecţi ai impunerii cu TVA, persoanele juridice şi fizice, care importă mărfuri. Condiţii speciale în privinţa înregistrării ca plătitor al TVA în aceste cazuri nu sînt prevăzute. Astfel, la importul pe teritoriul vamal al republicii a mărfurilor de către un subiect care nu este înregistrat ca plătitor a TVA el se califică ca subiect impozabil, cu toate repercusiunile ce reiese din acest fapt.

28.5.2.

Care document atestă dreptul la deducerea sumei TVA pentru importul de mărfuri/servicii?

        Potrivit prevederilor art. 102 alin.(10) lit.b) și lit.c) din Codul fiscal, subiectul impozabil va fi în drept de a deduce TVA achitată sau care urmează a fi achitată pe valorile materiale, serviciile procurate, dacă dispune de documentul, eliberat de autorităţile vamale, care confirmă achitarea TVA la mărfurile importate, sau de documentul care confirmă achitarea TVA pentru serviciile importate. Drept documente servesc declaraţia vamală şi dispoziţia de plată.

Arhiva

        Care document atestă dreptul la trecerea în cont a TVA pentru importul de mărfuri/servicii? 

        Potrivit prevederilor art. 102 alin.(6) lit. b) si c) din Codul fiscal, subiectul impozabil va fi în drept de a trece în cont TVA achitată sau care urmează a fi achitată pe valorile materiale, serviciile procurate, dacă dispune de documentul, eliberat de autorităţile vamale, care confirmă achitarea TVA la mărfurile importate, sau de documentul care confirmă achitarea TVA pentru serviciile importate. Drept documente servesc declaraţia vamală şi dispoziţia de plată.

28.5.3. Care va fi termenul obligaţiei fiscale pentru importul de mărfuri?

Potrivit prevederilor art. 109 alin. (1) din Codul fiscal, pentru mărfurile importate utilizate pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător, termenul obligaţiei fiscale se considera data declararii mărfurilor la punctele vamale de frontieră.

28.5.4.

Are dreptul plătitorul TVA la deducerea sumei TVA, daca a fost efectuată plata în avans nerezidentului pentru mărfurile ce urmează a fi importate?

        Subiectul impozabil are dreptul la deducerea sumei TVA, potrivit prevederilor art. 102 alin. (10) lit. b) din Codul fiscal, dacă dispune de documentul, eliberat de autorităţile vamale, care confirmă achitarea TVA la mărfurile importate. Așa cum pîna în momentul importului, lipseste documentul eliberat de autoritătile vamale care confirmă achitarea TVA, dreptul la deducerea sumei TVA nu este posibilă.

Arhiva

        Are dreptul plătitorul TVA la trecerea în cont a TVA, daca a fost efectuată plata în avans nerezidentului pentru mărfurile ce urmează a fi importate? 

        Subiectul impozabil are dreptul de trecere în cont a TVA, potrivit prevederilor art. 102 alin. (6) lit. b) din Codul fiscal, dacă dispune de documentul, eliberat de autorităţile vamale, care confirmă achitarea TVA la mărfurile importate. Asa cum pîna în momentul importului, lipseste documentul eliberat de autoritătile vamale care confirmă achitarea TVA, dreptul la trecerea în cont nu este posibilă.

28.5.5. Care va fi valoarea impozabilă a mărfurilor importate?

În conformitate cu prevederile art. 100 alin. (1) din Codul fiscal, valoarea impozabilă a mărfurilor importate constituie valoarea lor vamala, determinată în conformitate cu legislaţia vamală, precum şi impozitele şi taxele care urmează a fi achitate la importul acestor mărfuri, cu excepţia TVA.

28.5.6.

Are dreptul agentul economic de a deduce TVA achitate pentru importul mărfurilor transmise cu titlu gratuit de nerezident (pixuri, chipiu, etc.) şi producţia cu caracter publicitar (broşuri, buclete, etc), care urmează a fi distribuită gratis pe teritoriul RM în cadrul acţiunilor publicitare?

        Conform art.95 alin.(2) lit.c) din Codul fiscal nu constituie obiecte impozabile livrarea de mărfuri şi servicii efectuată cu titlu gratuit în scopuri de publicitate şi/sau de promovare a vînzărilor în mărime anuală de 0,5% din venitul din vînzări obţinut pe parcursul anului precedent anului în care se efectuează această livrare, iar pentru întreprinderile nou-create pe parcursul anului, în mărime lunară de 0,5% din venitul din vînzări obţinut în luna precedentă, cu ajustarea la sfîrşit de an a sumei respective. 

        Potrivit prevederilor art. 102 alin. (5) din Codul fiscal, deducerea sumei TVA, achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care sînt folosite pentru efectuarea livrărilor ce nu constituie obiecte impozabile cu TVA în conformitate cu art.95 alin.(2) lit.c) din Codul fiscal, se efectuează similar livrărilor impozabile. 

        În partea ce ține de TVA achitată pe valorile materiale importate aferente volumului de livrării gratuite ce depășește limita prevăzută la art. 95 alin.(2) lit.c) din Codul fiscal, este de menționat, că în condițiile prevăzute în art.102 alin.(1) din Codul fiscal, agentul economic poate beneficia de dreptul la deducerea a sumelor respective.

Arhiva

        Are dreptul agentul economic la trecerea în cont a sumei TVA achitate pentru importul mărfurilor transmise cu titlu gratuit de nerezident (pixuri, chipiu, etc.) şi producţia cu caracter publicitar (broşuri, buclete, etc), care urmează a fi distribuită gratis pe teritoriul RM în cadrul acţiunilor publicitare? 

        Potrivit prevederilor art. 102 alin. (1) din Codul fiscal, dacă valorile materiale importate (inclusiv cu titlu gratuit) urmează a fi utilizate pentru efectuarea livrărilor impozabile în procesul desfăşurării activităţii de întreprinzător, atunci TVA aferentă achitată la vamă, urmează de a fi trecut în cont. În cazul importului producţiei cu caracter publicitar care se referă la livrări scutite de TVA, atunci în conformitate cu art. 102 alin. (2) din Codul fiscal, TVA nu se va permite la trecerea în cont. Dacă, producţia cu caracter publicitar importată este folosită pentru efectuarea livrărilor impozabile şi neimpozabile, referitor la trecerea în cont a TVA urmează de a ţine cont de prevederile art. 102 alin.(3) din Codul fiscal.

28.5.7.

Are dreptul cumpărătorul de a deduce TVA achitată la vamă, în cazul importului repetat, dacă bunul se importă în locul primului pentru care suma TVA achitată la vamă anterior a fost deja dedusă şi care apoi este returnat furnizorului din motivul incapacităţii de utilizare în procesul de producţie?

        Dreptul la deducerea sumei TVA în cazul importului este reglementată de art. 102 din CF. În cazul în care suma TVA pentru importul de marfă este achitată, fapt confirmat prin documentele corespunzătoare şi importul de mărfa este destinat pentru efectuarea livrărilor impozabile, dreptul la deducerea sumei TVA la contribuabil are loc indiferent de faptul dacă bunul a fost importat în locul bunului anterior exportat.

Arhiva

        Are dreptul cumpărătorul de a trece în cont suma TVA achitată la vamă, în cazul importului repetat, dacă bunul se importă în locul primului pentru care suma TVA achitată la vamă anterior a fost deja trecută în cont şi care apoi este returnat furnizorului din motivul incapacităţii de utilizare în procesul de producţie? 

        Dreptul la trecerea în cont a TVA în cazul importului este reglementată de art. 102 din CF. În cazul în care suma TVA pentru importul de marfă este achitată, fapt confirmat prin documentele corespunzătoare şi importul de mărfa este destinat pentru efectuare livrărilor impozabile, dreptul la trecerea în cont a TVA la contribuabil are loc indiferent de faptul dacă bunul a fost importat în locul bunului anterior exportat.

28.5.8. Reprezintă obiect al impunerii cu TVA, livrarea mărfurilor în regim vamal de import sau reimport?

Potrivit prevederilor art. 95 lit. b) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu TVA îl reprezintă importul de mărfuri în Republica Moldova. Reimportul de mărfuri nu se supune impunerii cu TVA în conformitate cu prevederile art. 103 alin. (2) din Codul fiscal, dacă mărfurilor autohtone anterior exportate au fost reintroduse, în termen de 3 ani, în aceeaşi stare.

28.5.9. Cum urmează a se determina TVA aferentă importului de servicii?

În conformitate cu prevederile art. 93 pct. 9) din Codul fiscal, importul de servicii este calificat drept prestarea de servicii de către persoanele juridice şi fizice nerezidenţe ale Republicii Moldova persoanelor juridice şi fizice rezidente sau nerezidente ale Republicii Moldova, pentru care locul prestării se consideră a fi Republica Moldova. Potrivit prevederilor art. 96 lit.a) din Codul fiscal, pentru importul de servicii se stabileşte cota standard a TVA de 20% din valoarea impozabilă a acestora. În conformitate cu prevederile art. 97 alin. (1) din Codul fiscal, valoarea impozabilă a livrării impozabile, reprezintă valoarea livrării achitate sau care urmează a fi achitată (fară TVA). Prin urmare, valoarea impozabilă a serviciului importat, reprezinta valoarea achitată sau care urmează a fi achitată (fară TVA) indicată în documentul care confirmă prestarea serviciului.

28.5.10. Un nerezident acordă servicii de marketing unu rezident al Republicii Moldova. Serviciilor date se vor califica ca import? Care sunt obligaţiile aferent TVA?

Potrivit prevederilor art. art.93 pct.9) din Codul fiscal, prin noţiunea de import de servicii se subînţelege prestarea de servicii de către persoanele juridice şi fizice nerezidente ale Republicii Moldova persoanelor juridice şi fizice rezidente sau nerezidente ale Republicii Moldova, pentru care locul prestării se consideră a fi Republica Moldova. În conformitate cu prevederile art. 93 pct. 15) din Codul fiscal, locul livrării serviciilor se determină conform regulilor stabilite în art.111 din Codul menţionat. Astfel, potrivit prevederilor art.111 alin.(1) lit.e) liniuţa a treia din Codul fiscal, locul livrării serviciilor de marketing se consideră sediul, iar în cazul în care aceasta lipseşte – domiciliul sau reşedinţa beneficiarului acestor servicii. În contextul celor expuse, în cazul în care un nerezident al Republicii Moldova acorda servicii de marketing unui rezident al Republicii Moldova, atunci în conformitate cu prevederile art.111 alin.(1) lit.e) din Codul fiscal, reprezintă import de servicii care conform prevederilor art.96 lit.a) din Codul fiscal, se impozitează T.V.A pe principii generale.

28.5.11.

Plasare în arhiv potrivit Ordinului SFS 299 din 31.05.2018.

Arhiva

        Cînd apare data obligaţiei fiscale aferente importului de servicii (în contextul modificărilor operate prin Legea nr. 48 din 26.03.2011 în vigoare din 04.04.2011) dacă servciile sunt beneficiate pîna la data de 4 aprilie 2011, iar achitarea dupa aceasta dată? 

        La serviciile de import beneficiate pîna la 4 aprilie 2011, pentru care achitarea cu nerezidentul a avut loc dupa 4 aprilie 2011, în condiţiile acţiunii prevederilor art.101 (4) din Codul fiscal la momentul importului, onorarea obligaţiei de achitare a TVA la buget a fost necesară la data indicată în documentul ce confirmă prestarea serviciului.

28.5.12. Cînd apare data obligaţiei fiscale aferente importului de servicii (în contextul modificărilor operate prin Legea nr. 48 din 26.03.2011 în vigoare din 04.04.2011) dacă servciile sunt beneficiate după data de 4 aprilie 2011, iar achitarea a avut loc pîna la aceasta dată?

Dat fiind faptul, că în conformitate cu art.95 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal importul serviciilor constituie obiect impozabil cu TVA şi întru asigurarea unei posibilităţi subiecţilor antreprenoriatului de a-şi onora obligaţiunile sale faţă de buget, pentru serviciile ce au fost prestate dupa 4 aprilie 2011 şi achitate pîna la această dată, momentul obligaţei fiscale la compartimentul TVA se va considera data prestării serviciului, indicată în documentul care confirmă prestarea serviciului.

28.5.13.

Care este modul de aplicare a TVA în cazul în care o persoană juridică rezidentă transmite pentru reparație, renovare, modernizare unei persoane juridice nerezidente un bun mobil și serviciile date sunt prestate peste hotarele Republicii Moldova?

        Luînd în consideraţie că prevederile legislative din Codul fiscal (pct. 9) al art.93, art.95 (1) lit.c), art.111 alin.(1) lit.f),art.105 alin.(5), art.109 alin.(2) și art.115 alin.(2)), Codul Vamal (art.81 alin.(4)) și Hotărîrii Guvernului nr.1140 din 02.11.2005 „Pentru aprobarea regulamentului de aplicare a destinațiilor vamale prevăzute de Codul vamal al RM” dau naștere situațiilor de aplicare dublă a taxei pe valoarea adăugată aferentă serviciilor, menționate în art.111 alin.(1) lit.f) din Codul fiscal, de reparație (prelucrare) a mărfurilor prestate de către un nerezident în afara teritoriului vamal al republicii, pentru aceste servicii, regimul fiscal la compartimentul TVA va fi aplicabil în felul următor: 

         - la includerea costurilor de reparare (prelucrare) în valoarea în vamă, și impunerea cu TVA la reîntroducerea lor, suplimentar TVA aferentă serviciilor beneficiate de la nerezident nu se aplică; 

         - în situația în care cheltuielile de reparare nu s-au inclus în valoarea în vamă, TVA aferentă serviciilor beneficiate de la nerezident urmează să fie aplicată și achitată în conformitate cu art.109 alin.(2) și art.115 alin.(2) din Codul fiscal.

Arhiva

        Care este modul de aplicare a TVA în cazul în care o persoană juridică rezidentă transmite pentru reparație, renovare, modernizare unei persoane juridice nerezidente un bun mobil și serviciile date sunt prestate peste hotarele Republicii Moldova? 

        Luînd în consideraţie că prevederile legislative din Codul fiscal (pct. 9) al art.93, art.95 (1) lit.c), art.111 alin.(1) lit.f), art.101 alin.(4), art.109 alin.(1) și art.115 alin.(2)), Codul Vamal (art.81 alin.(4)) și Hotărîrii Guvernului nr.1140 din 02.11.2005 „Pentru aprobarea regulamentului de aplicare a destinațiilor vamale prevăzute de Codul vamal al RM” dau naștere situațiilor de aplicare dublă a taxei pe valoarea adăugată aferentă serviciilor, menționate în art.111 alin.(1) lit.f) din Codul fiscal, de reparație (prelucrare) a mărfurilor prestate de către un nerezident în afara teritoriului vamal al republicii, pentru aceste servicii, regimul fiscal la compartimentul TVA va fi aplicabil în felul următor: 

        - la includerea costurilor de reparare (prelucrare) în valoarea în vamă, și impunerea cu TVA la reîntroducerea lor, suplimentar TVA aferentă serviciilor beneficiate de la nerezident nu se aplică; 

        - în situația în care cheltuielile de reparare nu s-au inclus în valoarea în vamă, TVA aferentă serviciilor beneficiate de la nerezident urmează să fie aplicată și achitată în conformitate cu art.109 alin.(1) și art.115 alin.(2) din Codul fiscal.

28.5.14.

Cum se determină regimul fiscal privind TVA în cazul prestării serviciilor de către un rezident/nerezident către nerezident/rezident?

        La determinarea regimului fiscal privind TVA în cazul prestării serviciilor de către/către un rezident/nerezident Republicii Moldova, este necesar de a stabili locul livrării serviciilor. 

         Conform art. 93 pct. 15) din Codul fiscal, locul livrării serviciilor se determină conform regulilor stabilite în art.111 al Codului fiscal, „Locul livrării serviciilor”. În acest sens, Codul fiscal, articolul 111 alin. (1) - (3), stabilește expres tipul serviciului și locul unde se va considera acesta ca livrat, iar pentru serviciile care nu sînt indicate în alin.(1) – (3) locul livrării considerindu-se sediul, sau, în cazul în care acesta lipseşte, domiciliul ori reşedinţa persoanei care prestează serviciile respective (alin. (4) al art.111 din Codul fiscal). 

         Totodată, pentru atribuirea serviciilor contractate de părți la cele nominalizate la art.111 alin.(1) din Codul fiscal, urmează a se conduce de Clasificatorul activităților din economia Moldovei (CAEM rev.2), aprobat prin Hotărîrea Biroului National de Statistică nr.20 din 29 decembrie 2009, pus în aplicare de la 01 ianuarie 2014. 

         Reieșind din prevederile menționate se vor determina serviciile care, conform art. 93 pct. 9) al Codului fiscal reprezintă import de servicii, impozitate cu TVA pe principii generale și, în conformitate cu art.93 pct.11) al Codului fiscal – serviciile care reprezintă export de servicii, conform art.104 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, se scutesc de TVA cu drept de deducere. 

         În cazul în care locul serviciului prestat de către nerezident, determinat în conformitate cu art. 111 al Codului fiscal, nu este Republica Moldova, acest serviciu nu reprezintă obiect al impunerii cu TVA conform legislației naționale și se va impozita în țara nerezidentului.

Arhiva

        Cum se determină regimul fiscal privind TVA în cazul prestării serviciilor de către un rezident/nerezident către nerezident/rezident?  

        La determinarea regimului fiscal privind TVA în cazul prestării serviciilor de către/către un rezident/nerezident Republicii Moldova, este necesar de a stabili locul livrării serviciilor. 

        Conform art. 93 pct. 15) din Codul fiscal, locul livrării serviciilor se determină conform regulilor stabilite în art.111 al Codului fiscal, „Locul livrării serviciilor”. 

        În acest sens, Codul fiscal, la articolul 111 alin. (1), stabilește expres tipul serviciului și locul unde se va considera acesta ca livrat, iar pentru serviciile care nu sînt indicate în alin.(1) – locul livrării considerindu-se sediul, iar în cazul în care un asemenea loc lipsește – domiciliul sau reședința persoanei care prestează serviciul (alineatul (2) al art.111 din Codul fiscal). 

        Reieșind din prevederile menționate se vor determina serviciile care, conform art. 93 pct. 9) al Codului fiscal reprezintă import de servicii, impozitate cu TVA pe principii generale și, în conformitate cu art.93 pct.11) al Codului fiscal – serviciile care reprezintă export, impozitate la cota zero a TVA. 

        În cazul în care locul serviciului prestat de către nerezident, determinat în conformitate cu art. 111 al Codului fiscal, nu este Republica Moldova, acest serviciu nu reprezintă obiect al impunerii cu TVA conform legislației națională și se va impozita în țara nerezidentului.

28.5.15.

Care regim fiscal se aplică la importul pe teritoriul Republicii Moldova a biomasei lemnoase, erbacee şi din fructe destinată producerii energiei termice şi apei calde?

        Reiesînd din prevederile art.96 lit.b) din Codul fiscal importul biomasei lemnoase, erbacee şi din fructe destinată producerii energiei termice şi apei calde se impozitează la cota standard a TVA de 20%.

Arhiva

        Care regim fiscal se aplică la importul pe teritoriul Republicii Moldova a biomasei lemnoasă, erbacee şi din fructe destinată producerii energiei termice şi apei calde?               Articolul 104 lit. b1) din Codul fiscal, în redacţia Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.71 din 12.04.2015 (Monitorul Oficial nr.102-104/170 din 28 aprilie 2015) prevede aplicarea cotei zero a TVA la livrarea biomasei lemnoasă, erbacee şi din fructe destinată producerii energiei termice şi apei calde.

          Importul biomasei lemnoasă, erbacee şi din fructe destinată producerii energiei termice şi apei calde se impozitează la cota standard a TVA de 20%.

28.5.16.

Plasare în arhiv potrivit Ordinului SFS nr. 299 din 31.05.2018.

Arhiva

        Cum se determină regimul fiscal privind TVA în cazul serviciilor prestate de către un nerezident unui rezident al Republicii Moldova?  

        Regimul fiscal privind TVA, în cazul serviciilor prestate de către un nerezident unui rezident al Republicii Moldova, se stabilește în funcție de locul prestării serviciilor, determinat conform regulilor stabilite la art.111 din Codul fiscal.

        Totodată, pentru atribuirea serviciilor contractate de părți la cele nominalizate la art.111 alin.(1) din Codul fiscal, urmează a se conduce de Clasificatorul activităților din economia Moldovei (CAEM rev.2), aprobat prin Hotărîrea Biroului National de Statistică nr.20 din 29 decembrie 2009, pus în aplicare de la 01 ianuarie 2014. 

        Pentru serviciile care reieșind din natura operațiunii economice și Clasificatorului activităților din economia Moldovei nu pot fi atribuite la serviciile nominalizate la alin.(1) al articolului menționat, locul livrării acestora, conform alin.(2), se consideră sediul, iar în cazul în care un asemenea loc lipsește – domiciliul sau reședința persoanei care prestează serviciul. 

        Astfel, în funcție de locul prestării serviciilor, serviciile prestate de către un nerezident unui rezident al Republicii Moldova pentru care locul prestării este Republica Moldova, în conformitate cu prevederile art.93 pct.9) din Codul fiscal, reprezintă import de servicii, iar în cazul serviciilor pentru care locul prestării nu este Republica Moldova, în conformitate cu prevederile art.95 din Cod, acestea nu reprezintă obiect al impunerii pe teritoriul țării și urmează a fi impozitate potrivit legislației din țara prestatorului de servicii.

28.5.17.

Persoana fizică cetăţean al Republicii Moldova la importul mărfurilor pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, are obligaţiunea de a achita TVA?

        Potrivit prevederilor art. 94 lit. b) din Codul fiscal, subiecţi ai impunerii sunt persoanele juridice şi fizice care importă mărfuri, cu excepţia persoanelor fizice care importă mărfuri de uz sau consum personal, a căror valoare nu depăşeşte limita stabilită de legislaţia în vigoare.

28.5.18.

Cum se va impozita cu TVA importul produselor informaţionale cu condiţia comercializării ulterioare a acestora pe teritoriul Republicii Moldova?

 Potrivit prevederilor art.94 lit.c) din Codul fiscal subiecţi impozabili sunt persoanele juridice şi fizice, cu excepţia organizaţiilor social-politice, nerezidenţii care desfăşoară activitate de întreprinzător în Republica Moldova prin intermediul reprezentanţei permanente conform art.5 pct.15), care importă servicii, indiferent de faptul dacă sînt sau nu sînt înregistraţi în calitate de plătitori de TVA 
 Concomitent specificăm că, conform art.95 alin.(1) din Codul fiscal, importul produselor informaţionale constituie obiect impozabil cu TVA. 
 Astfel, reieşind din cele expuse mai sus şi ţinînd cont de condiţiile prevederilor art.96 lit.a) din Codul fiscal, rezidentul Republicii Moldova, care a efectuat importul produselor informaţionale, urmează să calculeze şi să achite la buget TVA în mărime de 20 % (cota-standard) din valoarea acestuia. 
 Totodată, obligaţia de calculare şi achitare a TVA la comercializarea ulterioară pe teritoriul Republicii Moldova a produselor informaţionale importate, potrivit art.94 lit. a) din Codul fiscal îi survine subiectului impozabil înregistrat în calitate de plătitor al TVA.

28.5.19.

Ce reprezintă import de servicii?

        În conformitate cu art. 93 pct.9) din Codul fiscal, prin import de servicii se înțelege prestarea de către persoanele juridice și fizice nerezidente ale Republicii Moldova persoanelor juridice și fizice rezidente sau nerezidente ale Republicii Moldova, pentru care locul prestării se consideră a fi Republica Moldova.

28.5.20.

Reprezintă obiect impozabil cu TVA serviciile de pregătire și perfecționare a cadrelor, acordate de către nerezident al Republicii Moldova unui rezident,?

        Potrivit prevederilor art. 95 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, importul serviciilor în Republica Moldova reprezintă obiectul impozabil. În conformitate cu prevederile art. 93 pct. 9) din Codul fiscal, import de servicii reprezintă prestare de servicii de către persoanele juridice și fizice nerezidente ale Republicii Moldova persoanelor juridice și fizice rezidente sau nerezidente ale Republicii Moldova, pentru care locul prestării se consideră a fi Republica Moldova.

        Conform art. 93 pct. 15) din Codul fiscal, locul livrării serviciilor se determină conform regulilor stabilite în art.111 al Codului fiscal, „Locul livrării serviciilor”.

        În acest sens, Codul fiscal, articolul 111 alin. (1) - (3), stabilește expres tipul serviciului și locul unde se va considera acesta ca livrat, iar pentru serviciile care nu sunt indicate în alin.(1) – (3) locul livrării considerindu-se sediul, sau, în cazul în care acesta lipseşte, domiciliul ori reşedinţa persoanei care prestează serviciile respective (alin. (4) al art.111 din Codul fiscal).

         Astfel, în cazul în care serviciile prestate de nerezident reprezintă servicii de pregătire și perfecționare a cadrelor ele se califică parte a serviciilor în domeniul culturii, artei, științei, învățământului, culturii fizice, divertismentului sau sportului ori într-un alt domeniu similar de activitate, atunci potrivit prevederilor art.111 alin. (1) lit. c) liniuța a doua din Codul fiscal, locul livrării acestora se consideră locul prestării efective a serviciilor.

        În contextul celor expuse, în cazul în care un nerezident al Republicii Moldova acorda servicii de pregătire și perfecționare a cadrelor unui rezident al Republicii Moldova, atunci în conformitate cu prevederile art.111 alin.(1) lit. c) din Codul fiscal, reprezintă import de servicii.

        Totodată, în conformitate cu prevederile art.103 alin.(1) pct. 5) din Codul fiscal, importul și livrarea serviciilor de pregătire și perfecționare a cadrelor sunt scutite de TVA fără drept de deducere.

        Astfel, serviciile de pregătire și perfecționare a cadrelor, acordate de către nerezident al Republicii Moldova unui rezident, reprezintă import de servicii care conform prevederilor art.103 alin.(1) pct. 5) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA fără drept de deducere.

28.5.21.

Reprezintă import de servicii, taxa de stat percepută de alt stat pentru tranzitarea acestui stat de către autovehicul înmatriculat în Republica Moldova ?

        Potrivit prevederilor art.93 pct.9) din Codul fiscal, prin noțiunea de import de servicii se subînțelege prestarea de servicii de către persoanele juridice și fizice nerezidente ale Republicii Moldova persoanelor juridice și fizice rezidente sau nerezidente ale Republicii Moldova, pentru care locul prestării se consideră a fi Republica Moldova.

        În conformitate cu prevederile art. 93 pct. 15) din Codul fiscal, locul livrării serviciilor se determină conform regulilor stabilite în art.111 din Codul menționat.

        Astfel, deoarece acesta plată reprezintă taxa de stat, percepută de statul străin pentru tranzitarea autovehiculelor înmatriculate în Republica Moldova, aceasta nu cade sub prevederile art.93 pct.9) din Codul fiscal, și nu reprezintă import de servicii.

Video
Codul fiscal 2018
Panou informativ