Întrebări la ordin
Înapoi
1. (29.2.1.18)

Are dreptul contribuabilul - persoană fizică ce nu practică activitate de întreprinzător achitarea de sine stătător a impozitului pe venit în părți pe parcursul perioadei fiscale?

        Conform art. 121 alin. (1) din Codul fiscal, prin perioadă fiscală privind impozitul pe venit se înţelege anul calendaristic la încheierea căruia se determină venitul impozabil şi se calculează suma impozitului care trebuie achitată. 

        Totodată, potrivit art. 87 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul care, conform art.83 din Codul fiscal, este obligat să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit (fără cererea suplimentară din partea Serviciului Fiscal de Stat) achită impozitul pe venit nu mai tîrziu de termenul stabilit pentru prezentarea declaraţiei.

        Astfel, prevederile Codului fiscal nu stabilesc restricții pentru persoana fizică ce nu practică activitate de întreprinzător, privind achitarea de sine stătător a impozitului pe venit în părți, pînă la termenul limită de achitare a impozitului pe venit, stabilit de art. 83 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal pentru 30 aprilie a anului următor anului fiscal de gestiune.

2. (29.3.2.13)

Cine sunt subiecţii impunerii cu impozitul pe venit și ce cotă urmează să aplice medicii de familie titulari ai practicii, care exercită activitate profesională independentă și medicii de familie care exercită activitate profesională în domeniul sănătăţii?

        Conform prevederilor art. 691 din Codul fiscal, subiecţi ai impunerii sunt persoanele care desfăşoară activitate profesională în sectorul sănătății.  

        În conformitate cu prevederile art. 15 lit. a) din Codul fiscal, pentru persoanele care desfăşoară activitate profesională în sectorul sănătății cota impozitului pe venit constituie 12% din obiectul impunerii. 

        Astfel, impozitarea atît a medicilor de familie titulari ai practicii, care exercită activitate profesională independentă, cît și a medicilor de familie care exercită activitate profesională în domeniul sănătăţii se va efectua în conformitate cu prevederile capitolului 101 din Codul fiscal.

3. (29.2.3.62)

Are dreptul angajatorul să-i acorde angajatului scutire personală majoră, dacă acesta a prezentat adeverința eliberată de Ministerul Sănătății și Asistenței Sociale, Fondul Social de Stat din stînga Nistrului (Transnistria) ?

        Dreptul și mărimea scutirii personale sau scutirii personale majore acordate persoanei fizice la calcularea impozitului pe venit este stabilit în art. 33 al Codului fiscal. 

         Potrivit рct. 9, 17, 30 și 32 din Regulamentul cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu și din alte plăți efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum și din plățile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate și/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22.08.2014 și art.33 alin. (1) din Codul fiscal, în scopul determinării mărimii și categoriei scutirii personale care urmează a fi acordată angajatului, ultimul, nu mai tîrziu de data stabilită pentru începerea lucrului în calitate de angajat, trebuie să prezinte angajatorului cererea privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reținut din salariu la care acesta are dreptul, anexînd la ea documentele ce confirmă statutul de rezident al Republicii Moldova, copia actului de identitate. La această categorie de documente se atribuie:

a)buletinul de identitate, buletinul de identitate provizoriu, actul de identitate provizoriu (formularul nr.9), iar pentru copii – certificatul de naștere al copilului sau b)certificatul de rezidență. 

        În cazul solicitării acordării scutirii personale majore (art. 33 alin. (2) din Codul fiscal), concomitent cu documentele care confirmă statutul de rezident al Republicii Moldova se prezintă următoarele documente, după caz:  

a) pentru persoanele care au contactat boala actinică în urma participării la lichidarea consecințelor avariei de la C.A.E. Cernobîl - legitimația participantului la lichidarea consecințelor avariei de la C.A.E. Cernobîl și certificatul privind gradul de dizabilitate şi capacitatea de muncă eliberat de către Consiliul Naţional de Determinare a Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau structurile sale teritoriale;  

b) pentru persoanele a Persoanele a căror dizabilitate este cauzată de avaria de la C.A.E. Cernobîl, persoanele cu dizabilităţi de pe urma războiului, persoanele cu dizabilităţi din copilărie, persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate, persoanele cu dizabilităţi survenite ca urmare a participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, precum şi la acţiunile de luptă din Republica Afganistan - legitimaţia de pensionar cu indicarea cauzei dizabilităţii și certificatul privind dizabilitatea şi capacitatea de muncă, eliberat de Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau de către structurile sale teritoriale; 

c) pentru părintele sau soția (soțul) unui participant căzut în acțiunile de luptă pentru apărarea integrității teritoriale și independenței Republicii Moldova sau în acțiunile de luptă din Republica Afganistan - legitimația care confirmă dreptul la înlesniri; 

d) pentru pensionarii-victime ale represiunilor politice, ulterior reabilitate - legitimația de pensionar și certificatul de reabilitare.  

        Ținem să menționăm că, potrivit art.3 alin. (1)-(2) din Legea cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor nr.173 din 22 iulie 2005, stabilește că în componenţa Republicii Moldova se va constitui unitatea teritorială autonomă cu statut juridic special Transnistria. Transnistria este parte componentă inalienabilă a Republicii Moldova şi, în limita împuternicirilor stabilite de Constituţia şi alte legi ale Republicii Moldova, soluţionează problemele date în competenţa ei. 

        Reieşind din prevederile menționate, adeverința eliberată de către Ministerul Sănătății și Asistenței Sociale, Fondul Social de Stat din stînga Nistrului (Transnistria), care nu este structură teritoriale a Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă, nu poate constitui documentul confirmativ, care ar permite acordarea persoanei în cauză a scutirii personale majore stabilite de art. 33 alin. (2) lit.b) din Codul fiscal. 

        Astfel, pentru a obține dreptul la scutirea personală majoră, angajatul urmează să se adreseze la Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă pentru deținerea certificatului menționat.

4. (29.2.5.23)

Va avea oare persoana fizică rezidentă cetățean al Republicii Moldova obligația prezentării Declarației cu privire la impozitul pe venit în cazul în care, a obținut venit de la comercializarea bunurilor expuse spre vînzare prin intermediul internetului (ebay, s.a.)?

        În cazul desfăşurării unei activităţi de către persoana fizică cu scopul obținerii unui venit survine obligaţia de înregistrare a activităţii. În acest sens ca forme de organizare a activității putem specifica: activitate independentă, Societate cu Răspundere Limitată, Întreprindere Individuală s.a. Pe site-ul oficial al Serviciului Fiscal de Stat www.fisc.md la panoul informativ este plasat ”Ghidul contribuabilului începător” care vă oferă o prezentare generală a ceea ce trebuie să cunoașteți despre aspectele fiscale în desfășurarea activității de întreprinzător. 

        Totodată, potrivit prevederilor art.14 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu impozitul pe venit pentru persoanele fizice rezidente cetăţeni ai Republicii Moldova îl constituie venitul din orice surse aflate în afara Republicii Moldova pentru activitatea în Republica Moldova, cu excepţia deducerilor şi scutirilor la care au dreptul, obţinut de persoanele fizice rezidente cetăţeni ai Republicii Moldova care nu desfăşoară activitate de întreprinzător. 

        Concomitent, persoanele fizice care au obligaţii privind achitarea impozitului pe venit în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (2) lit.a) și alin.(4) din Codul fiscal, sînt obligate să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit Serviciului Fiscal de Stat nu mai tîrziu de data de 30 aprilie a anului următor anului fiscal de gestiune. 

        Astfel, reieșind din cele expuse, venitul obținut din comercializarea unor bunuri prin intermediul internetului, constituie obiect al impunerii cu impozitul pe venit pentru persoanele fizice rezidente cetăţeni ai Republicii Moldova, care urmează a fi declarat la codul C4 ”Alte venituri impozabile” în Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET 18) pentru anul în care au fost încasate.

5. (29.2.5.22)

Cine urmează să achite impozitul pe venit, să completeze și să prezinte declarația minorului dacă acesta a înregistrat venit impozabil?

        Potrivit art.26 alin.(1) din Codul civil, capacitatea deplină de exercițiu începe la data cînd persoana fizică devine majoră, adică la împlinirea vîrstei de 18 ani. 

        Toate actele juridice pentru şi în numele minorului pînă la împlinirea vîrstei de 14 ani pot fi încheiate doar de părinte, adoptator sau tutore, în condiţiile prevăzute de lege (art.28 alin.(1) Codul civil). Minorul care a împlinit vîrsta de 14 ani încheie acte juridice cu încuviinţarea părintelui, adoptatorului sau a curatorului, iar în cazurile prevăzute de lege, şi cu încuviinţarea autorităţii tutelare(art.27 alin.(1) Codul civil). 

        Totodată, prevederile art.30 alin.(1) din Codul civil stabilesc că, operaţiunile de încasare, de plată şi de administrare a mijloacelor băneşti efectuate în numele minorului care nu are capacitate deplină de exerciţiu se fac exclusiv prin contul deschis pe numele acestuia, dacă legea nu prevede altfel pentru anumite categorii de plăţi. 

        Astfel, reieșind din cele expuse, în cazul în care minorul a înregistrat venit impozabil , Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit urmează a fi prezentată de către unul din părinții minorului, adoptatorul sau tutorele acestuia. Achitarea impozitului în numele acestuia, urmează a fi efectuată exclusiv prin contul deschis pe numele acestuia.

6. (29.2.5.21)

În ce mod va prezenta Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit contribuabilul care se află peste hotarele republicii ?

        Conform art.8 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal, contribuabilul are dreptul să-şi reprezinte interesele în organele cu atribuţii de administrare fiscală personal sau prin intermediul reprezentantului său. 

        Potrivit prevederilor art.83 alin.(4) din Codul fiscal, în cazul persoanelor fizice (cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini şi apatrizi, inclusiv membri ai societăţilor şi acţionari ai fondurilor de investiţii), Declaraţia cu privire la impozitul pe venit se completează conform modului stabilit de Ministerul Finanțelor și se prezintă Serviciului Fiscal de Stat nu mai tîrziu de data de 30 aprilie a anului următor anului fiscal de gestiune. 

        Conform pct.(3) din Regulamentul privind modul de completare a Declarației persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (formularul CET 18), aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.150 din 05.09.2018, declarația poate fi completată de persoana fizică atît pe suport de hîrtie, cît și în mod electronic. Respectiv, aceasta poate fi expediată prin poştă, sau în mod electronic la oricare subdiviziune teritorială a Serviciului Fiscal de Stat. 

        Astfel, aceasta se va considera recepţionată de Serviciul Fiscal de Stat în cazul în care contribuabilul prezintă următoarele dovezi: un exemplar de dare de seamă fiscală cu menţiunea Serviciului Fiscal de Stat că a primit-o, o recipisă, eliberată de Serviciul Fiscal de Stat, avizul poştal, o recipisă electronică de confirmare a acceptării acesteia în sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat (art.187 alin.(5) și (6) din Codul fiscal).

Video
Codul fiscal 2019
Panou informativ